Cargohopper op lion
nederland

Cargohopper op lion

Divaco-foto-Lithium-Ion-accu Onze Cargohoppers rijden tot nu toe op Pure Lead accu’s aangevuld met een zonnepaneel als range-extender. Voor het gebruik in Enschede en Utrecht is dat momenteel nog voldoende. Zeker in het compacte centrum van de Domstad kunnen wij op onze energievoorraad meerdere ritten per dag maken. De verwachting is, dat Cargohopper in Amsterdam bij meerdere ritten per dag te weinig capaciteit zal hebben. Zeker in de winter als het zonnepaneel niet veel bijdraagt aan de energievoorziening. Daarom is besloten dat de Amsterdamse Cargohoppers geen zonnepaneel meer zullen krijgen. In plaats daarvan komt er een dubbel Pure Lead accupakket of een of zelfs twee Li-ion Polymeer accu’s. Die kunnen dieper ontladen worden en gaan efficiënter om de beschikbare kiloWatt uren.

Momenteel test Divaco op de trekker van Utrecht of een enkelvoudig Li-ion 200 kW/h pakket de huidige 380 kW/h PL pakketten afdoende kan vervangen. Men kijkt momenteel vooral naar de match van de elektronica op de Alke en in de ingebouwde regelapparatuur van de Li-ion cel. Als dat naar tevredenheid is aangepast, volgen er praktijkproeven met de Cargohopper in Enschede.

Li-ion Polymeer cellen zijn drie tot vier zo duur als PL pakketten. Ze kunnen echter vier tot vijf keer zoveel laadcycli doorstaan en vallen onder de Vamil- en Miaregeling. Ook zou het laadvermogen van de Cargohopper met ruim 500 kilo kunnen toenemen omdat de cellen veel lichter zijn. Na gelang de uitslag van de proef, zal er dus nog driftig gerekend moeten worden of Li-ion een financieel verantwoorde oplossing is.

 
 
 

ron-klein-tiessink